piątek, 18 lipca 2014

Schabowy z mizerią - Polish Pork Chop









      W moim przekonaniu schabowy bardzo zadomowił się w kuchni śląskiej. Wprawdzie roszczą sobie do niego prawo i Francuzi i Niemcy. Dodać należy, że czasach PRL - u był wręcz kultowym daniem dobrych restauracji.

W książce kucharskiej ekscentrycznej Lucyny Ćwierczakiewiczowej 365 obiadów za pięć złotych, wydanej po raz pierwszy w 1858 roku, pojawił się przepis na schabowego, który bardzo szybko rozpowszechnił się  w kuchni polskiej.
Ponoć dawno temu pułkownik chorągwi hetmańskiej Stefan Czarniecki, stwierdził, że obsypywanie potraw tartym chlebem żadnego smaku nie czyni, za to  potrawę oczernia, to jednak schabowy podbił podniebienia smakoszy i w dalszym ciągu ma swoich zagorzałych wielbicieli.

Nie pretenduję do miana pierwszeństwa tego dania, jednak sięgając pamięcią w kuchnię z dzieciństwa – w moją kuchnię z dzieciństwa – mogę stwierdzić, że było to po roladzie, równie kultowe danie. Nie było to danie na co dzień, ale na niedzielny obiad lub ważniejsze uroczystości rodzinne.  Smak schabowego był niepowtarzalny, bowiem dzisiaj bardzo trudno o wieprzowinę z wiejskiej świni, hodowanej na naturalnych produktach.

Schabowy koniecznie musiał mieć dwie panierki - z mąki i bułki tartej, następnie zanurzony w jajku z dodatkiem mleka. Pamiętam z dzieciństwa schabowego bardzo równo uformowanego, bowiem po obtoczeniu go w końcowej panierce czyli bułce tartej mama delikatnie nożem dociskała brzegi, pozbawiając go „strzępiatości”. Schabowego z dzieciństwa przypominam sobie podawanego z mizerią, buraczkami lub kapustą zasmażaną lub surówką. Jedno wiem schabowego nigdy nie podawało się z kluskami śląskimi.

Ja też czasem robię schabowego. Kiedy staram się go „odtłuścić” robię tylko jeden rodzaj panierki czyli jajko i bułka tarta. Zdarzyło mi się też „zanurzyć” mięso w jogurcie z dodatkiem mleka i w bułce tartej z dodatkiem otrąb. Muszę przyznać, że taki schabowy był równie przedni.



Kotlet schabowy

Składniki:

  • mięso schabowe około 300 – 400 g
  • ½ szklanki bułki tartej
  • ½ szklanki mąki
  • 1 jajko
  • 1/3 szklanki mleka
  • sól i pieprz
  • tłuszcz do smażenia (olej i łyżka masła)


Jak to zrobić?

- pokrój mięso na plastry grubości 1,5 - 2 cm
- rozbij mięso lekko tłuczkiem
- posól i popieprz z każdej strony
- przygotuj mąkę i bułkę tartą w oddzielnych miseczkach
- rozmąć widelcem jajko, dodaj mleko, sól i pieprz
- obtocz mięso w mące, w jajku i w bułce tartej
- nadaj kotletom nożem ładny kształt
- kładź na rozgrzany tłuszcz i smaż z każdej strony na złoty kolor (około 3-4 min.)
- po usmażeniu połóż na ręcznik papierowy


Moja rada:

- czasem kotlety obtaczam tylko w jajku i bułce tartej z dodatkiem otrąb, czasem tylko w bułce tartej
- do smażenia używam oleju i dodaję łyżkę masła



Mizeria

Składniki:

  • 1-2 ogórki zielone
  • łyża octu jabłkowego
  • 2-3 gałązki koperku
  • 3/4 szklanki gęstej śmietany
  • 3/4 szklanki jogurtu
  • sól i pieprz

Jak to zrobić?

- obierz ogórki i zetrzyj na tarce tak jak lubisz (plastry, słupki, grube oczka)
- posól i odstaw na 10 min.
- po tym czasie lekko ogórki odsącz 
- dodaj pozostałe składniki, wymieszaj
- dopraw do smaku





























Z czym podajecie schabowego?






28 komentarzy:

  1. To jedyna tradycyjna potrawa, którą akceptują moje dzieci :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jedno z moich ulubionych zestawów obiadowych :)
    Pięknie zdjęcia.
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie.

    OdpowiedzUsuń
  3. To jest zdecydowanie,najlepsze danie:)) Pozdrawiam i życze udanego weekendu:))

    OdpowiedzUsuń
  4. Taki tradycyjny polski obiadek :) Ja sama raczej nigdy nie robię, ale jak lecę do Polski to zawsze jest :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Uwielbiam, takie tradycyjne, polskie obiadki!!! smacznie jak zwykle kochana!!!
    miłego weekendu!!!

    OdpowiedzUsuń
  6. Przekleństwo mojego dzieciństwa . Nigdy zdania nie Zmieniłam .
    Za to mizerię lubie , najbardziej z dodatkiem mięty

    OdpowiedzUsuń
  7. Lubię, taki tradycyjny polski obiad!

    OdpowiedzUsuń
  8. Chyba jutro wyladuje u mnie na stole ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. klasyczny polski obiad :) wspomnienie z dzieciństwa, gdzie schabowy pojawiał się niemal w każdą niedzielę :)
    mnie najbardziej kojarzy sie z gotowaną i zasmażaną kapustą kiszoną - a swoją drogą nie pamiętam już kiedy taki obiad robiłam :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Na taki obiad czekałam w każą niedzielę, niedzielny obiad ze schabowym i mizerią to było takie małe, cotygodniowe święto :) Teraz sama czasem go przyrządzam, ale niestety, trudno już o mięso takiej jakości, jak kiedyś...

    OdpowiedzUsuń
  11. Dla mnie to czysta klasyka polskiej kuchni. Ale o dwóch panierkach nie wiedziałam!
    Jak schabowy, to zawsze z ziemniakami i typową surówką, np. buraczkami albo kapuchą :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Siła tkwi w prostocie ! Pozdrawiam - M.

    OdpowiedzUsuń
  13. dzisiaj też miałam mizerie na obiad :D

    OdpowiedzUsuń
  14. to dla mnie wymarzony obiad, latem bardzo często jem mizerie

    OdpowiedzUsuń
  15. hello, I love meat, and cucumber sauce to be delicious and refreshing! good weekend ^^
    Flò
    http://lafloppola.blogspot.it

    OdpowiedzUsuń
  16. u mnie z mizerią, bardzo rzadko z kapustą
    ulubiony zestaw obiadowy Męża:)

    OdpowiedzUsuń
  17. Zrobiłaś prawdziwie niedzielny obiad, bo to jedno z dań obiadowych, które jak piszesz gościło przeważnie w niedzielę. Teraz zaczyna być wypierane przez inne, nowe przepisy, które prezentują różni kucharze. My próbujemy i tak trochę odstępujemy od zacnego schabowego. Ale u mnie w domu też się go jada z apetytem. Najbardziej smakuje właśnie z dodatkiem buraczków albo mizerii :)

    OdpowiedzUsuń
  18. nie ma to jak polski schabowy :D

    OdpowiedzUsuń
  19. Teraz to najczęściej z surówką, ale pamiętam dawniej, wg nauk mamy a wcześniej babci obowiązkowo z marchewką ugotowaną w plasterkach w wodzie z cukrem i solą oraz odrobiną masła, delikatnie poprószoną mąką i natką pietruszki. Tej wody się nie odlewało, mąka robiła z niej sos. Czasami jeszcze taką marchewkę przyrządzam, jest pyszna. Do innych potraw tej marchewki się nie podawało, tylko do schabowego i muszę przyznać, że razem tworzą wyjątkowy duet.

    OdpowiedzUsuń
  20. Danie pyszne, a szczególnie dla PANÓW- oni to kochają:-)

    OdpowiedzUsuń
  21. Pysznie u Ciebie Ava, u mnie dzisiaj też mizeria...buziaki...miłej niedzieli...

    OdpowiedzUsuń
  22. Osobiście nie należę do wielbicieli, jednak obecnie jest to z pewnością kultowa potrawa kuchni polskiej ;)

    OdpowiedzUsuń
  23. Doskonałe danie, szczególnie dla mężczyzn, którzy bez schabowego nie wyobrażają sobie życia :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Ja za schabowym nie przepadam, ale mąż owszech. Z mizerią lub buraczkami. Pozdrawiam ciepło!

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy komentarz i odwiedziny. Możesz również zapraszać mnie na swojego bloga (nie uważam, że jest to coś niestosownego). :)
Zapraszam Cię również do witryny obserwatorów. To jest w końcu blog więc bloguj lecz się nie blokuj :)